неделя, 1 май 2011 г.

Добричкият художник Самуил Стоянов почисти това, което му пречи

Снимки: Подиум
Точно в 17.00 часа на първи май – Денят на труда добричкия художник Самуил Стоянов направи своят пърформанс в градинката пред Художествената галерия на Добрич. Той си бе приготвил всички необходими атрибути – вода, четки, химикали за почистване, кофа, метла, лопатка, чувал за боклук, ръкавици, престилка. Самуил Стоянов се потруди в продължение  около 1 час, демонстрирайки становището си, че изкуството се случва някъде в пространството между самата творба и публиката.
Датата е избрана преднамерено с цел да се акцентира още повече върху смисловото значение на акцията. Въпреки, че „Денят на труда“ е празник посветен най-вече на правото на работещите да почиват, Според него за преживяването на тази среща често се налага самия зрител да положи усилия.
Самуил Стоянов се потруди на каменната скулптура пред галерията, която сама по себе си е интересен и противоречив обект. За нея не се знае нито кой е автора, нито какво е заглавието, никой не знае от кога точно стои там, нито чия собственост е. Всички тези неясни обстоятелства и липса на параметри я превръщат в доста освободено художествено произведение и създават идеален контекст за реализиране на нова творба.
Тази изява  е част от поредица намеси в градската среда, който Самуил Стоянов осъществява в рамките на участието си в международния проект: Изкуството на урбанистичната намеса. Това е проект, иницииран от Асоцицията за съвременно изкуство <ротор>, Грац (Австрия); Университетът Я. Е. Пуркиние, Усти над Лабем (Чехия); [BLOK] – Местна база за културно обновяване, Загреб; Фондация Синята къща, Амстердам; Институт за съвременно изкуство – София и NABA – Нова академия за изящни изкуства, Милано (Италия).
Темата на проекта е стествено продължение на дейността на ИСИ – София, свързана с „Визуален семинар“, 2003–2006. Тя засяга многообразието на проблемите на джентрификацията; изследва етапите на развитието на нео-капитализма и създаването на новата градска класа от потребители през визуални маркери в града и обществото; променящата се роля на художниците и интелектуалците в обществения дебат; проучване на спецификите на (обикновено) невидимите и непревилегировани общности.
Проектът е подкрепен от Културната програма на Европейския съюз.