събота, 30 април 2011 г.

Верка Сидерова: Животът ми премина като сън


85 години са много, но въпреки това не усетих, кога изминаха, сподели народната певица Верка Сидерова, която вчера представи биографичната си книга “Лале ли си…” в Регионална библиотека „Дора Габе”.
Повече от 200 песни от Добруджа има в репертоара си Верка Сидерова, а над 30 години е била солист в ансамбъл „Филип Кутев”. Дори и сега се сещам за текстове и музика, които съм чувала в детството си, но не съм пяла никога. Една от тях е “Снощи си, мамо, отидох на батовските извори”. Ще оставя това наследство за певците след мен. Никога не съм изпълнявала чужди песни. Не съм имала и нищо против други изпълнители да ползват моите текстове. Българската народна музика е огромно богатство. Имаме песни за всякакви поводи – за сватби, за различни празници, за раждане на дете. Всички песни, които знам, съм ги научила от баба и майка. Две са нещата, които осмислиха живота ми – синът ми Димитър и моите песни, сподели Верка Сидерова, на проведената пресконференция на певицата. Често ми казват, че съм далеч, че не ходя често в Добруджа. Знаете ли на какво прилича моето място, че аз съм в София. Прилича на един влюбен човек, чиято голяма любов не е при него, но я обича и умира за нея. Това е Добруджа за мен…….”. С тези редове голямата българска народна певица Верка Сидерова описва своя блян по родния добруджански край в автобиографичната си книга „Лале ли си…”.
Снимки: Ангел Радилов
Премиерата на творбата е посветена на 85 годишнината от рождението на ненадмината Верка Сидерова.
Огледална зала „Нели Божкова” едва побра всички почитатели на Верка Сидерова, дошли да я видят и поздравят по повод годишнината й. За нея свириха и пяха изпълнители от Национален фолклорен ансамбъл „Филип Кутев” и Професионален фолклорен ансамбъл „Добруджа”.
Юбилейната годишнина и посветените инициативи бяха организирани от Община Добрич и издателство Мартине с управител и автор на литературната обработка на книгата Николай Мирчев..

Верка Сидерова е родена на 26 април 1926 година в Добрич. Завършва гимназия в родния си град. През 1952 г. в София печели първата си награда от участието в Национален преглед на художествената самодейност в армията. След това се явява на прослушване лично при Филип Кутев и от тогава е част от Ансамбъла за народни песни и танци, носещ днес името на прочутия диригент и художествен ръководител. До 1983 г. е солистка в ансамбъл „Филип Кутев”, пее в квартети и триа. Изнасяла е концерти в 29 страни от цял свят. Много от нейните изпълнения са запазени в Златния фонд на националното радио и Българската национална телевизия. Издала е компактдиск с най-известните добруджански народни песни за периода 1960-2000 г. Верка Сидерова е носител и на голямата награда "Нестинарка" - за цялостна певческа кариера на Международния фолклорен фестивал в Бургас. Сред най-популярните й песни са „Лале ли си, зюмбюл ли си“; „Изгряла е месечинка“; „Години, години, усилни години“. През 2004 година Верка Сидерова е удостоена със званието „Почетен гражданин на Добрич” за нейния изключителен принос и всеотдайност в популяризиране на добруджанската народна песен в страната и по света.