вторник, 20 ноември 2012 г.

За творчеството на Никола Богданов


В списание „Изкуство” от 1979 г. в статия за изложбата на северобългарските художници в гр. Русе, Евгения Бозаджиева пише: „Цялостно емоционално-пластично присъствие, наситено с човешка топлина, излъчват скулптурните глави на Никола Богданов.”
През 1983 г. по повод  изложбата, по случай 50-тата годишнина на Никола Богданов, изкуствоведът Димитър Г. Димитров пише:
... „Дълбокият идеен замисъл и максималното му професионално осъществяване във всяка творба са придружени от подчертаната грижа на скулптора да доближи своето трудно и сложно изкуство до широката публика. Той е сред творците, които са най-близко до народа, без да принизява полета на своето въображение, без да угажда на ниските вкусове. Неговите произведения имат ясна и четлива форма, привличат зрителя за откровен диалог и свидетелстват за творческата зрялост на художника. Като се върнем още веднъж към обществените му изяви и към активното му участие в цялостния културен живот, ще обобщим, че Никола Богданов е разностранен и ярък талант, който ще продължи да разгръща творческите си сили и да ни радва с нови творби.”
По същия повод Пламена Димитрова – Рачева, изкуствовед пише: ...”Творбите на художника са свързани с преживяното настояще и с миналото ни. Чувството за време е много важно за Никала Богданов, защото му дава възможност да усети пулса на деня, да отдели основното в него, да съедини миналото с настоящето, за да предскаже бъдещето.”
През 2007 година на откриването на изложбата на скулптора по случай 75-тата годишнина, Пламена Димитрова казва:
... „Виждаме как произведенията, които е сътворил – монументални и мемориални паметници, релефи, стенописи, мозайки, керамични и декоративно-скулптурни композиции, портрети и малки пластики са станали част от облика на Добрич, Каварна, Калиакра, Крушари, Кайнарджа, от екстериорите и интериорите на обществени сгради - училища, театри, болници, читалища в Добруджа. Тези стотици произведения създадени всяко за своето място, всяко с идеята, да откликне на духовните нужди на хората имат специална мисия във времето – да принесат националните, човешките и вечните ценности в съзнанието на сменящите се поколения. Когато художникът ги създавал, във визията им той е влагал и посланията. Правил го е винаги с чувство за отговорност и за да утвърди достойната роля която изкуството може да носи в живота на обществото и държавата. И днес, когато се заговори за Никола Богданов повечето от хората виждат в негово лице творeца-общественик отдал се всецяло в служба на хората за разцвета на изкуство и култура в Добрич.”... И по-нататък:
....” Богданов е сред ония български художници, които проявяват дълбоко усещане към националното и го предлагат в чист вид  в посока на задълбочаване на съдържанието, в проникновеното тълкуване на дадена тема. Това е особено важно, за да се разбере експресията на пластичната форма, достигнала до структурна конструктивност, до пластично образната роботиката и кубистичното третиране. Провокативен и в същото време естетически мотивиран като възглед, неговия естетичен подход в моделирането на формите и образите внушава дехуманизирането и алиенацията на човешките отношения....
..... Никола Богданов създава в цялостното си творчество много значими и пластично и идейно богати произведения в различни жанрове на скулптурата - малка пластика, мемориални паметници, бюстове, релефи и малка и декоративна пластика. Богатството на съдържанието им е в темите, аналогии и в метафорично-знаковото им въздействие, което ги превръща в своеобразни символи - носители на значими национално-исторически и социални идеи. Богатство на впечатлението, на усещането и емоцията от пластичната форма, съдържат произведенията му. Творбите свързани с миналото и настоящето носят вярното му чувство за духа на времето, за пулса на деня, в който освен минало и настояще има и бъдеще. А главното е това, че в застиналата пластична форма изкуството на Никола Богданов изразява времето ни, но в движение, а движението е живот.”